Kata van tien dieren

In de filosofie van de oude verdedigingssporten zoals Wu Shu, Tai Chi en Chi Qong is het belangrijk om een gezond en sterk fysiek lichaam te hebben, voordat je je emotioneel en mentaal lichaam kunt ontwikkelen.

Deze oefening is gebaseerd op de elementen en energieŽn van dieren. Elk dier verbindt je met zijn sterke energie en element.Het zal je helpen om deze energie te beheersen en je lichaam sterker te maken. Een gezond en sterk lichaam is de poort voor een verdere ontwikkeling.

Paard

Zet je voeten parallel aan elkaar, 25 cm van elkaar met de tenen naar binnen. Buig je knieŽn zodat de bovenbenen evenwijdig aan de vloer zijn en maak een hoek van 90 graden. De vuisten gebald. Het hoofd in een rechte lijn met je ruggenmerg. Kijk naar voren. Verdeel het gewicht van je lichaam op je benen.

(Het element aarde).

Slang in beweging

Breng vanuit deze positie, langzaam je linker been naar voren zonder op te staan en beweeg het dan naar rechts zodat het kan rusten op je rechterknie. Je gewicht verplaats je naar het linkerbeen welke naar beneden drukt op je tenen. De linker elleboog rust op je linkerknie zo dat je rechter voorarm evenwijdig met de vloer is. De linker voorarm loodrecht naar rechts. Je linkerhand vormt het beeld van een slangenkop. Je blik is vooruit gericht. Maak een sissend geluid zoals een slang. (Het element water).

Kraanvogel in de lucht

Je gewicht is op je gestrekte rechter been. De linkervoet zetten we tegen de binnenkant van de rechterknie en de linkerknie is naar de zijkant gedraaid. Dan strek je handen zijwaarts evenwijdig aan de vloer. De handpalmen zijn zover mogelijk loodrecht ten opzichte van de schouders. Het hoofd gericht naar links

(Het element hout).

Luipaard in een hinderlaag

Zit op je linker been, strek je andere been naar rechts, knie recht. Je voet evenwijdig aan elkaar. Je linker elleboog naar achteren, de handpalm omhoog. Je rechterhand is licht gebogen naar de elleboog en naar voren gericht, met je handpalm naar beneden. Je handen lijken op de poten van een luipaard, met de nagels gebogen in de bal van je hand. De duim drukt stevig in de zijkant van je hand. Je hoofd is naar rechts gedraaid.

(Het element vuur).

Sprinkhaan op een tak

Plaats je benen uit elkaar op breedte van je schouders en draai je lichaam iets naar links op 45 graden. Dan steek je linkerbeen naar voren alleen je tenen raken lichtjes de grond, Je gewicht verplaats je naar je rechter been, lichtjes gebogen bij de knie. De armen buigen,  de handen voor de borst met gekruiste polsen. De ringvinger en de pink in de handpalm gedrukt. De wijs en de middelvingers uitgestrekt. De duim drukt op het midden van je wijs- en middelvingers. Je hoofd iets naar links gedraaid.

(Het element lucht).

Tijger laat zín klauwen zien

Het lichaam is naar rechts gedraaid (45 graden), je gewicht rust op je linkerbeen, het rechterbeen naar voren. Je handen gebogen naar de ellebogen en lijken op de klauwen van de tijger (de vingers gespreid en iets gebogen, de spieren zo veel mogelijk gespannen). Het hoofd naar rechts gedraaid. Stel je voor, dat je brult als een tijger.

(Het element lucht).

Hert draagt zijn gewei

Verplaats het gewicht van je lichaam op je licht gebogen rechterbeen, je romp helt iets naar rechts. Het linkerbeen is recht. De handen in een vuist uitgestrekt boven het hoofd.

(Het element vuur).

Lachende aap

Sta op je linkerbeen en verplaats je gewicht hierop. Haak je rechter voet rond de achterkant van je linker scheenbeen. Kruis je handen rechts over links voor je maag. De handen hangen vrij, iets gebogen bij de polsen. Het hoofd naar links. Vorm dit beeld en begin te lachen.

(Het element hout).

Draak in de wolken

Kom rechtop, ga langzaam met het lichaam naar links (180 graden), op de hiel van de linker voet en de tenen van de rechter voet. Plaats dan je linkerbeen vlak op de vloer met de tenen van je rechterbeen. De linkerarm het meest naar links, de rechterarm reikt tot aan de voorkant van je borst. Zij zijn lichtjes gebogen bij de ellebogen.

(Het element lucht).

Dansende beer

Zet je voeten uit elkaar, verder dan je schouders. De armen zijn gebogen bij de ellebogen en relaxed. De handen hangen vanuit de polsen alsof ze een tak vasthouden. Je gewicht is verspreid over beide benen

(Het element aarde).

Al deze oefeningen herhalen vanuit de tegenovergestelde kant.